Rekordowe wyniki Salon24.pl: Prawda czy Fałsz?

Pod adresem https://www.salon24.pl/newsroom/1274917,rekordowe-wyniki-salon24-pl ukazał się firmowy, profesjonalny materiał, nt. sukcesu platformy salon24.pl. Całość zaczyna się następującą grafiką:

image

Z tekstu czytelnik dowiaduje się:

  1. W grudniu (2022) salon24.pl odwiedziło blisko milion dwieście tysięcy użytkowników
  2. użytkownicy miesięcznie generują już ponad 5 milionów odsłon
  3. oznacza (to) wzrost aż o 80% w ujęciu rok do roku.
  4. Od początku zmiany właścicielskiej, czyli kwietnia 2021, Salon24.pl urósł już blisko o 240%

Jako źródło podane są dane google, które są dostępne dla publikującego, ale nie dla czytających.

Ad1. SimilarWeb podaje liczbę wizyt – jednego wejścia, jednego użytkownika, który mógł odsłonić w jego trakcie kilka stron, na 2 mln 800 tysięcy. Z tego by wynikało, że 1,2 mln unikalnych użytkowników w trakcie miesiąca wygenerowało 2,8 wizyt, czyli, że jeden użytkownik w miesiącu, średnio wchodził na salon 2,5 raza, co jest nieprawdopodobne. Liczba unikalnych użytkowników oglądających salon24 podana jako 1,2 mln jest WĄTPLIWA, może chodzi o inny parametr niż liczba unikalnych użytkowników.

Ad2. SimilarWeb  podaje za grudzień, ilość odsłon na 5 mln 900 tys. Zatem podana liczba jest prawdopodobnie PRAWDZIWA.

Ad3. Ponieważ z danych wyrwanych z kontekstu trudno wyciągać wnioski, należałoby się odnieść do większego ich spectrum. Oto popularność salon24.pl mierzona na innym portalu:

image

To nie jest liczba wizyt, ani unikalnych użytkowników, ale w jakiś sposób oddaje dynamikę popularności portalu. Z wykresu jasno widać, że jako punkty odniesienia przyjęto dwa korzystne momenty w czasie. W grudniu bowiem 2021 do którego autorzy tekstu przyrównują wynik grudnia 2022, miała miejsce wyjątkowo niska popularność portalu salon24.pl. Była ona, w grudniu 2021 o 50% niższa niż w momencie zakupu portalu przez nowego właściciela. Jeszcze raz: po siedmiu miesiącach pracy od zakupu portalu przez nowego właściciela jego popularność spadła i to znacząco.

Zatem informacja o 80% wzroście liczby użytkowników w grudniu 2022 w stosunku do grudnia 2021 jest prawdopodobnie PRAWDZIWA. Choć to prawdopodobnie nie jest liczba unikalnych użytkowników, ale jakiś inaczej mierzony parametr. Ponadto dobrano dane w sposób taki, by uzyskać efekt. Należy pamiętać, że w grudniu 2022 portal miał o ok. 40% większą popularność niż listopadzie i w październiku tego samego roku i dlatego dopiero grudzień wybrano do porównań, ale wprowadza czytelnika w mylne przekonanie, o realnym wzroście popularności portalu.

Ad4. Informacja o wzroście popularności od kwietnia 2021 czyli od momentu zakupu jest prawdopodobnie PRAWDZIWA.

Jednak znów, jest to porównywanie do praktycznie najniższego poziomu w historii zarządzania portalem przez panią B. Janke. Obecnie portal nawet się nie zbliżył do swoich wyników z 2019 roku. Zastanawiające się zmiany liczby odwiedzin, czy inaczej mierzonej popularności. Gwałtowne skoki na wykresie powyżej, sugerują ich nieorganiczne pochodzenie. Tzn. że ich przyczyną nie są naturalne procesy zmian zainteresowania i aktywności ludzi. Mogą to być kwestie “zakupu wizyt” albo inwestycji w reklamę. Google ma takie usługi i popularność kanału, portalu itd. gwałtownie rośnie po zakupieniu “kampanii reklamowej”.

Sumując:

Salon24.pl ma swoje miejsce w krajowym internecie, jest to jednak miejsce skromne. Podawane w cytowanym tekście liczby są prawdopodobnie prawdziwe, ale momenty i porównania dobrano tak, aby uzyskać zaplanowane wrażenie i przez to, liczby te nie obrazują dobrze pozycji i kondycji salonu24.pl.

Gwałtowne dość zmiany (z miesiąca na miesiąc o ponad 30%) sugerują, że mierzone wskaźniki popularności mogą uwzględniać wpływ chwilowych kampanii reklamowych, ale to tylko przypuszczenie.

Generalnie aby wiarogodnie przyjrzeć się portalowi trzeba by wykupić dostęp do narzędzi analitycznych, ale po co?

Z chwilą zmian właścicielskich, choć już dawniej też, portal stał na rozdrożu w kwestii samoidentyfikacji. Wybrano formę mieszaną, tzn. platformy blogerskiej zmieszanej ze strumieniem informacji dla ogółu odwiedzających.

Efekt każdy może ocenić sam. We współczesnej rzeczywistości, odchodzi się od “liczb” odwiedzin itp. jako że te liczby mogą być przedmiotem manipulacji poprzez roboty, kampanie itd. Nieco lepszym wskaźnikiem są realne interakcje ludzi z portalem, wyrażające się w zamieszczanych komentarzach, tekstach, opiniach. To właśnie daje miarodajny obraz kondycji danej platformy.

Salon24 ostatnie trzy miesiące wg. similarWeb:

image

Najwyższy czas, ten sam okres wg. similarWeb (brak anomalii w grudniu)

image

Nie bądź obojętny, udostępnij dalej...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *